Bir
firma için mutluluk neyi ifade eder? Herkesin huzurunu mu ,kar olarak
büyüme mi yoksa patronun hoşuna giden şeylerin gerçekleşmesi mi ? Bence
bir firma için mutluluk şirketi daha iyi hale getirmek ,müşterilerini ve
çalışanlarını daha mutlu hale getirmek için yaptıklarının çıktısını
almaktır. Bir de firmada çalışanların mutluluklarını emekliliklerine
saklamamasıdır. Herkesin mutlu olduğu bir firma düşünün güzel olmaz
mıydı ?
Bu konuya amaca,tutkuya ve kara giden bir yolun hikayesini anlatan Tony Hsieh’in “Mutluluk Vermek”
adlı kitabından girdim.Tony Hsieh, dünyada online ayakkabı
perakendecisi olan Zappos’un Ceosu. Zappos, Fortune dergisinin yaptığı
araştırmada “çalışılacak en iyi 100 firma”nın içinde.Peki Zappos’u
diğerlerinden ayıran ne ?Diğerlerinden ayıran en önemli özelliği Tony
Hsieh’in pozitif yönetim doğrultusunda geliştirdiği “mutluluk
çalışmaları”.Hatta Tony daha da abartmış , firmasında mutluluk birimioluşturmuş.Bu birimde yaptığı çalışmalarla mutluluğu iş modellerinin çekirdeğine yerleştirmiş.
Zappos’un misyonu “VAY BE’yi yaşamak ve yaşatmak”.Firmanın bu misyon doğrultusunda yaptıkları :
Zappos’un çekirdek değerlerini formal hale getirmek :
Şirketin kültürünü korumak ve çekirdek değerlere sarılmayı uzun vadeli
fayda olarak görüyor.Hatta şirkete yeni katılan çalışanlardan ,işle
ilgili beklentilerinin bir kısmını oluşturacak şekilde çekirdek
değerleri okuduklarına ve anladıklarına dair belge imzalatıyor.
Zappos kültürü kitabı :Birçok
şirkette çekirdek değerler, sürekli bahsedilen ama asla bir daha
ilgilenilmeyen yüce fikirler olarak görülür.Zappos değerlerin yaşaması
için şirkette Zappos kültür kitabı çıkartıyor.Kitapta çalışanların
Zappos kültürü hakkında yazıları yer alıyor.Böylece çalışan da kültüre
katkı sağlayıcı olabiliyor.
İstediğini sor adlı aylık mektup :
Her ay Zappos çalışanların,üst yönetime istedikleri herhangi bir soruyu
sormaya teşvik ediliyor.Bu anonim sorular , daha sonra tek bir liste
haline getiriliyor ve cevaplar da tüm şirkete e- posta olarak
yollanıyor.
Şirket çalışanlara yatırım yapmak :Çalışana
birçok yatırım yapıyor .Dikkatimi çeken yatırım çalışanlara kişisel
gelişimlerini hızlandırabilmeleri için düzenli olarak meydan okuyucu
görevlerin verilmesi.Örneğin alım-satım departmanında giriş
seviyesindeki çalışanlar yardımcı satın almacı olur,sonra satın almacı
olur ve sonra da kıdemli satın almacı,müdür ve yeteneğine bağlı olarak
VP seviyesi sorumluluklar taşır.
Müşteri hizmeti aracılığyla markalaşmaya yoğunlaşmak: Müşteri
hizmetini bir departman değil öncelik olarak görmektedir. Müşteri
hizmeti tutumu en tepeden başlamaktadır.10 maddelik bir kısım yapmış
.Mesela çalışanlarına karşı kötü ve aşağılayıcı davranan müşterilerden
kontrollü şekilde vazgeçiyor.Arama sürelerini ölçmüyor,çalışanlar satış
yapmaya zorlanmıyor ve müşterilerin telefon kayıtları tutulmuyor.
Firmaya
şöyle bir baktığımda tam bir Y Kuşağı şirketi. Umarım bizim firmalarda
mutluluk uğruna çok şey yapar ve X kuşağı formatından kurtulur.
Çalışanların mutluluk isteği,CEOların çalışma isteği orta noktada
buluşur.Allah herkese çalışanlarını mutlu eden firmalar nasip etsin.
08:32
Sıdıka
Posted in:


0 yorum:
Yorum Gönder